34 miljardia puhtaamman liikenteen puolesta

Vehon sähköautoista vastaava tuotepäällikkö Timo Lehto
Vehon sähköautoista vastaava tuotepäällikkö Timo Lehto

Sähköautojen kysynnän kasvu on suurin muutos autoalalla sitten bensiiniautoihin siirtymisen viime vuosisadan alussa. Päämiehemme Daimler AG on viime vuosina investoinut suoraan 34 miljardia € tuotekehitykseen ollakseen tämän muutoksen aallonharjalla. Uusi bensiini- ja dieselmoottorisukupolvi, uusi sähköautojen sukupolvi ja investoinnit akkuteknologiaan sekä tuotantoon ovat kaikki massiivisia panostuksia kohti vähäpäästöistä liikennettä.

Sähköautot tulevat

Erilaisten sähköautojen hyöky markkinoille on jo alkanut. Kevythybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot tulevat olemaan automarkkinan kantava teema lähivuosina. Daimler, joka keksi auton 130 vuotta sitten, on varsin vahvasti tässä muutoksessa mukana. Muutoksen ajurina ovat EU:n autoteollisuudelle asettamat valmistajakohtaiset päästörajat. Vuodesta 2022 alkaen valmistajan Euroopassa rekisteröityjen auton keskimääräinen CO2-päästö ei saa ylittää 95 grammaa/km. Raja kuitenkin elää automerkin rekisteröimien autojen painon mukaan, jotta direktiivi on tasapuolinen eri valmistajien kesken, kertoo Daimlerin sähköautojen kehityksestä vastaava Jochen Herrman.

Paikallispäästöttömät täyssähköautot ja päästöiltään alle 50 g/km hybridit auttavat autonvalmistajaa saavuttamaan mahdollisimman matalan CO2-keskiarvon.  Kun porkkanana on keskiarvon ylittämän kautta massiivisten sakkojen välttäminen, kannattaa rangaistusmaksun sijaan investoida tuotekehitykseen ja akkutuotantoon.

Enemmän vaihtoehtoja asiakkaille

Eri autonvalmistajien ennusteet sähköautojen osuudesta vuosituotannoissa kymmenen vuoden kuluttua vaihtelevat 15 – 30 % välillä. Eli siis edelleen polttomoottoriautojen osuus on arvioinnista riippuen 70  -  85 %.  Kuitenkin nämä polttomoottoriautot ovat päästöiltään merkittävästi pienempiä kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten valmistetut. Erilaiset sähköistetyt autot ovat samalla uusi tervetullut vaihtoehto kuluttajalle. Millainen auto asiakkaalle sopii, lähtee aina asiakkaan tarpeesta. Teknologiasta riippumatta uusi auto on aina ekoteko.

Automyyjän tehtävänä on auttaa asiakasta ymmärtämään, mikä ratkaisu palvelee parhaiten tarpeita

Suomessa ladattavien autojen kanta on viimevuosina tuplaantunut vuosittain ja kasvu jatkuu nyt nopeampana kuin koskaan ennen, kertoo Vehon sähköautojen tuotepäällikkö Timo Lehto. Me Veholla valmistaudumme jo kovaa vauhtia autoilun sähköistymiseen, koska tulevaisuus on tässä ja nyt. Vaihtoehtoisia käyttövoimia löytyy mallistostamme nyt laajemmin kuin koskaan ennen. Automyyjä on avainasemassa ohjatessaan asiakasta auton hankinnassa käyttötarkoitukseen sopivimpaan ratkaisuun. Nyt tarvitaan osaamista enenevässä määrin myös auton lataamiseen liittyvissä asioissa.

Vice President Development eDrive Jochen Herrman, Mercedes-Benz AG
Vice President Development eDrive Jochen Herrman, Mercedes-Benz AG