Sähköautolla kohti ilmastoystävällisempää ja kustannustehokkaampaa liikkumista

Energiantuotanto ja liikkuminen ovat ilmastonmuutoksen merkittävimpiä kysymyksiä. Liikkuminen on yksi isoimmista tekijöistä, jolla jokainen meistä voi vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeensä.

Pandemioita ja sotia tulee ja menee, mutta ilmastokriisi ja luontokato ovat keskuudessamme seuraavat tuhannet vuodet. Tätä mieltä on Leo Stranius, kansalaisaktivisti, yhteiskunnallinen vaikuttaja ja toimitusjohtaja.

Kun keskiverto suomalaisen hiilijalanjälki on noin 10 tonnia vuodessa, Straniuksella se oli viime vuonna noin pari tonnia. Hän on todistetusti oikea asiantuntija kertomaan, miten jokainen voi kantaa kortensa kekoon vastuullisuuden hyväksi.

 

Vastuullisuus autoalalla: ”Veho on ottanut selkeästi paljon oikeansuuntaisia askeleita”

Liikkumisella on iso merkitys hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Stranius itse liikkuu kävellen ja pyöräillen sekä suosittelee lämpimästi joukkoliikennettä. Kuitenkin monelle autoilu on välttämättömyys, ja siinä paras käyttövoima Straniuksen mielestä on sähkö tai biokaasu, sen jälkeen hybridi- tai vähäpäästöinen auto. 

– Jos on hankkimassa uutta autoa, on hyvin vähän perusteita olla hankkimatta täyssähköautoa. Sen alkuinvestointi on vielä tällä hetkellä helposti kalliimpi kuin perinteisen polttomoottoriauton, mutta pitkän päälle käyttökustannukset ovat edullisemmat, puhumattakaan ilmastovaikutuksista.

Henkilöautojen sähköistyminen on pitkällä, ja sähköistyminen siirtyy hiljalleen myös pakettiautoihin ja kevyisiin kuorma-autoihin. Pääkaupunkiseudulla testataan jo täyssähköisiä kuorma-autoja jakelukäytössä. Samalla kun akkuteknologia kehittyy, kehittyvät myös moottoritehot.

Toki pelkkä sähkömoottorien kehittyminen ei ratkaise ilmastokysymystä, sillä autoalan ympäristövaikutukset ovat moninaisia.

– Siihen sisältyvät auton valmistamisen lisäksi niin teiden ja liiketilojen rakentamisen luontovaikutukset kuin luontovarojen käyttö koko hankintaketjussa. Esimerkiksi akkujen valmistus edellyttää laajaa kaivostoimintaa.

Myös autoliikkeiden omilla toimipisteillä ja henkilökunnan liikkumisella on suoria ilmasto-
vaikutuksia.

– Näitä voidaan kompensoida esimerkiksi suojelemalla vastaavia pinta-aloja muualla ja rakentamalla viherkattoja ja hyönteishotelleja, Stranius vinkkaa.

Straniuksesta Veho on tehnyt hyvää vastuullisuustyötä ja asettanut kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa hiilineutraalius oman toimintansa osalta vuoteen 2023 mennessä.

– Veho on ottanut selkeästi paljon oikeansuuntaisia askeleita. Seuraavana haasteena on löytää ilmasto- ja luontoystävällisiä ratkaisuja koko toimitus- ja arvoketjussa.

 

Tulevaisuuden autoliike on konsepti

Ihmiset vaikuttavat omalla kysynnällään ja toiminnallaan autoilun kehittymiseen. Yksinkertaistaen sitä tarjotaan, mitä asiakkaat haluavat.

Totuus on kuitenkin monimutkaisempi.

– Kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavat eniten saatavuus, hinta ja tottumukset. Siksi päättäjien tulisi ohjata kysyntää ilmastoystävällisempään suuntaan verotuksella ja muilla sähköautoilua kannustavilla tekijöillä, kuten vaikka päästöjen mukaan porrastetuilla ruuhka- ja tienkäyttömaksuilla.

Straniuksen mukaan liikkuminen muuttuu, eikä oma auto ole tulevaisuudessa niin monille enää välttämättömyys. Kun yksilöiden tarpeet monipuolistuvat ja hajaantuvat, myös autoliikkeiden palvelu muuttuu.

– Tulevaisuuden autoliike on konsepti, jossa myydään monenlaisia liikkumispalveluita. On autoja, mutta myös sähköpyöriä, kuljetuspalveluita, kuljettajia ja vuokrausta.

 

 

 

Juttu julkaistu kokonaisuudessaan MyVeho-lehdessä (nro 1).

”Jos on hankkimassa uutta autoa, on hyvin vähän perusteita olla hankkimatta täyssähköautoa. Sen alkuinvestointi on vielä tällä hetkellä helposti kalliimpi kuin perinteisen polttomoottoriauton, mutta pitkän päälle käyttökustannukset ovat edullisemmat, puhumattakaan ilmastovaikutuksista”, Leo Stranius kertoo.