Autokaupassa värillä on väliä: vihreämmät valinnat kiinnostavat yhä useampaa kuluttajaa. Viime vuosien aikana Veho on tehnyt vastuullisista päätöksistä entistä helpompia hybridi- ja täyssähköautomalliston laajentuessa. Myös kuljettajan tekemillä valinnoilla on suora vaikutus liikkumisen kuormaan.
Vuosi 2020 tullaan muistamaan monista asioista – kenties myös vuotena, jolloin kestävämpi liikkuminen löi lopullisesti läpi Suomessa. Hybridi- ja sähköautojen osuus Vehon uusien henkilöautojen myynnistä on nousemassa jopa puoleen, ja Suomen laajin hybridimallisto on kasvanut vauhdilla kattamaan sekä henkilö- että pakettiautokuljettajien tarpeet.
”Ostajat ovat nyt selkeästi heränneet hybridiautomarkkinoilla, ja vastuullisuudesta on tullut keskeinen valintakriteeri autokaupassa. Koko ajan isompi osa suomalaisista pohtii ympäristökysymyksiä ja pyrkii toimimaan niiden eteen. Myös yritykset ovat samojen valintojen edessä. Esimerkiksi jakeluautoliikenteessä täyssähköautot tulevat mullistamaan koko kentän”, ennakoi Vehon Henkilö- ja pakettiautot -liiketoiminnan johtaja Kari Halonen.
Vaikka ostovalinnat ovat kuluttajan, muutoksen takana on Mercedes-Benz-malliston pitkä kehityskaari ja Vehon määrätietoinen työ vastuullisemman liikkumisen puolesta.
”Tänä vuonna asiakkaalla on mahdollisuus valita Mercedes-Benz-hybridi kaikista henkilöautojen kokoluokista. Veho on sitoutunut tarjoamaan kestävän liikkumisen palvelut, ja haluamme tehdä autojemme hiilijalanjäljen näkyväksi arvioimalla niiden koko elinkaarta ”, Halonen sanoo.
Elinkaariajattelu kattaa myös auton valmistusketjun: raaka-aineiden hyödyntäminen, kuljetuskustannukset ja osien kierrätys vaikuttavat kaikki osaltaan hiilijalanjälkeen. Kestävä valinta tulee usein läheltä.
”Uudessakaupungissa valmistettu suomalainen A- tai GLC-sarjan ladattava hybridi säästää logistiikkakustannuksia ja tuo myös työtä ja toimeentuloa kotimaahan”, Halonen muistuttaa. Myös akkutuotantoa siirretään jatkuvasti kohti Suomea ja Eurooppaa.
Tänä vuonna myös valtio on asettunut tukemaan sähköautokehitystä. Suomen hallitus linjasi budjettiriihessä, että verotuksen on tuettava sitä, että yhä useampi valitsee työsuhdeautoksi vähäpäästöisen auton. Myös Veho kannustaa henkilöstöään valitsemaan sähköisen auton.
Ei vain auto, vaan sen kuljettaja
Pitkien etäisyyksien Suomessa erityisesti hybridiauto on löytänyt markkinansa. Ajoakun varaus riittää paikallisesti päästöttömään sähköajoon usein työmatkoilla ja arjen liikkumisissa, ja pidemmillä matkoilla sitä täydentää vähäpäästöinen diesel- tai bensiinimoottori. Latausinfran ja akkuteknologian kehittyessä myös täyssähköautosta on tullut todellinen vaihtoehto yhä useammalle. Raskaammassa kalustossa uusia mahdollisuuksia etsitään sähkön lisäksi esimerkiksi vetypolttoaineesta.
Vehon sähköautoista vastaava tuotepäällikkö Timo Lehto muistuttaa, että vähäpäästöisemmän auton hankinta on kuitenkin vasta puolet vastuullisuusmatkasta. Yhtä lailla tärkeitä ovat kuljettajan ja ympäröivän yhteiskunnan valinnat: ladataanko auto fossiilisella vai uusiutuvalla sähköllä? Onko ajotapa taloudellinen vai käykö kaasujalka kovana? Panostetaanko kotona latausmahdollisuuteen?
”Jokaisen Vehon myyjän tulee osata neuvoa asiakkaalle, kuinka hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä”, Lehto sanoo.
Myös huollolla on suuri merkitys. ”Hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu auto palvelee käyttäjäänsä pidempään”, Lehto lisää. Laadukas merkkihuolto lisää myös turvallisuutta tien päällä.