Itse suunniteltu työpaikka

Michael Blomqvistin työhuoneen ulkopuolella Veho Mercedes-Benz Airportissa käy kuhina. Varaosat ovat keskiössä niin huollon kuin käytettyjen ja uusien autojen myynnissäkin. Yli 30 mallistossa olevan auton valikoima – puhumattakaan vanhoista vuosikerroista – asettaa omat haasteensa logistiikalle ja kaiken toimivuudelle.

-Oma taustani on asiakaspalvelussa. Ollessani kesätöissä ravintolassa opin paljon siitä, miten palvelukokemus vaikuttaa mielikuvaan palvelun tarjoajasta, kertoo Michael.

Michael Blomqvist, varaosapäällikkö
Michael Blomqvist, varaosapäällikkö

Työssä oppiminen on parasta koulutusta

Michaelin tie Veholle kulki TTS:n järjestämän autoalan perustutkinnon kautta, jolloin ensimmäiseksi harjoittelupaikaksi vuonna 2009 valikoitui Veho Koivuhaka. Varastomiehenä ollessaan työharjoittelu käännettiinkin opettajan ehdotuksesta oppisopimukseksi, jonka puitteissa Michael kouluttautui työn ohessa varaosamyyjäksi.

-Veho tekee yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja täällä ymmärretään kouluttautumisen merkitys niin yrityksen tietotaidon kasvamisen kuin yksilön motivaation kannalta, Michael sanoo.

Vuonna 2012 Michaelin jatkaessa työn ohessa autoalan ammattitutkintoa, hän pääsi mukaan Mercedes-Benzin Parts Process Specialist -koulutukseen.

-Autot ovat monimutkaisia, jatkuvasti kehittyviä teknisiä kokonaisuuksia, joiden ymmärtämiseen tarvitaan monenlaista osaamista. Asiakkaan ei tarvitse tuntea jarrulevyjen eroavaisuuksia, se kuuluu meidän työhömme, tiivistää Michael.

2014 Michael suoritti autoalan myyjän erikoisammattitutkinnon Vehon järjestämässä C-parts -koulutuksessa työn ohessa.

Itse suunniteltu työpaikka

Vuodesta 2017 Michael Blomqvist on työskennellyt varaosapäällikkönä. Voikin sanoa, että hän jos kuka on rakentanut koulutuksen avulla työnantajan tuella oman työpaikkansa. Mutta myös konkreettisesti:

-Tätä toimipistettä rakennettaessa pääsimme osallistumaan suunnitteluun ja luomaan alan parhaat olosuhteet toiminnallemme. Varta vasten tähän toimintoon suunniteltu tila vielä parani, kun mietimme itse, miten päin palvelutiskimme käännetään.

-Yhteisissä koulutuksissa parasta on toisiin tutustuminen. Näin oppii paremmin hahmottamaan kokonaisuutta ja miettimään yhteistyössä asiakkaan parasta, kertoo Michael.

Hyvänä esimerkkinä yhteistyöstä onkin osatoimitusten nopeus. Vantaan Pakkalan keskusvarastolta osat lähtevät kaikkialle Suomeen samana päivänä ja harvinaisemmatkin varaosat toimitetaan mekaanikoille seuraavaksi aamuksi Saksasta.

-Mielestäni parasta Vehossa onkin se, että täällä ymmärretään jokaisen tarpeet ja ollaan halukkaita tukemaan työntekijää koulutustarpeissa. Ympärillä on kovia ammattilaisia eikä tarvitse koskaan jännittää, hoituvatko hommat loman aikana.