Parasta Veholla?

Kun Susanna Mehtonen valmistui 1997 koneinsinööriksi, työhaastattelussa Stockmann Autossa tarjottiin aluksi automyyjän tehtävää. Kiinnostus tekniikkaan ja alan koulutus johti Susannan kuitenkin takuukäsittelijän ja työnjohtajan tehtäviin.

-Kerran vaihdettuamme asiakkaan auton tuulilasin, ehdotin asiakkaalle että käydäänkö yhdessä tarkistamassa työn jälki auton luona. Asiakas vastasi, että muuten kyllä mutta kun vaimo on tuolla ulkona, muistelee Susanna aikoja, jolloin nainen autoalalla oli vielä harvinaisuus.

Stockmann Auton siirryttyä 2005 Vehon omistukseen, Susanna on toiminut monissa erilaisissa rooleissa ja saanut kokemusta asiakaspalvelusta vähittäiskaupan ja maahantuonnin puolella niin takuuasioissa kuin huoltopäällikkönä Vehon Pitäjänmäen toimipisteessä.

Susanna Mehtonen, asiakaspalvelupäällikkö, Veho Koivuhaka
Susanna Mehtonen, asiakaspalvelupäällikkö, Veho Koivuhaka

Kokemus karttuu erilaisissa tehtävissä

Vuodesta 2016 Susannan iloista naurua on voinut kuulla Veho Koivuhaassa, jossa hän toimi Citroënin ja Peugeotin maahantuonnissa huollon kenttäpäällikkönä ennen siirtymistään nykyiseen asiakaspalvelupäällikön tehtäväänsä.

-20-henkisen tiimimme ydintehtävä tällä hetkellä on henkilöautopuolen huollon ajanvarauksien hoitaminen, kertoo Susanna.

-Asiakkaat kun ovat jokainen yksilöitä ja jokaisella on omat mieltymyksensä: yksi tahtoo hoitaa kaiken sähköisesti, toinen chattailee mieluummin ja kolmas tykkää jutella puhelimessa.  Meidän tehtävämme on mahdollistaa tämä ja luoda erilaisia, uusiakin kanavia, jotta asiakas voi itse valita sopivan ajan, paikan ja tavan yhteydenottoon.

-Lisäksi tavoittelemme läpinäkyvyyttä hinnoittelussa: kukapa ei haluaisi ostosta suorittaessa tietää, mitä palvelu maksaa. Huollon varaamisen ei pitäisi olla monimutkaisempaa kuin parturiajan varaamisen, jatkaa Susanna.

Toinen Susannan päätehtävistä liittyy henkilöresursointiin. Huoltovaraukset tehdään mielellään aina maanantaiaamuisin ja myös yllättävät kelivaikutukset, kuten pakkasaamut kasvattavat asiakasmääriä.

Parasta Veholla?

Susanna ei kauaa mieti kysyttäessä syytä Veholla viihtymiseen: ihmisten huomioiminen yksilöinä.

-Elämäntilanteiden muuttuessa täällä kunnioitetaan työn ja yksityiselämän rajaa sekä ihmisten erilaisia tarpeita. Tämän taustalla on hyvä esimiestyö.

Susanna kertookin veholaisia koulutettavan säännöllisesti niin esimiestaidoissa kuin työn vaatimissa erityistarpeissa.

Toisena asiana Susanna mainitsee konsernin suuruuden tuomat edut. Autoalan suurimpana toimijana Veholla on ymmärretty, että ihmisten kierrättäminen työtehtävissä motivoi työntekijöitä ja kasvattaa samalla yhteistä tietotaitoa. Sellaista työtä ei Veholla olekaan, josta ei olisi hyötyä toisessa tehtävässä.

-Täällä hyvä johtaminen tulee aivan ylhäältä asti: kun oma esimies johtaa oikealla tavalla, sitä fiilistä haluaa jakaa eteenpäin.