Rengasvalmistajat ovat jo pidemmän aikaa kiinnittäneet huomiota renkaiden loppukäyttäjien rooliin renkaiden säännöllisessä huoltamisessa. Ajoneuvon haltija on vastuussa päätöksestä, milloin renkaat tulee uusia. Uusintapäätöksen teossa tulisi ottaa huomioon renkaiden käyttöolosuhteet, käyttöhistoria, varastointiolosuhteet, silmin havaittavat muutokset renkaissa sekä renkaiden alentunut suorituskyky. Kuluttajan tulisi ottaa aina yhteys alan asiantuntijaan renkaiden jäljellä olevaa käyttöikää arvioitaessa. Seuraavien ohjeiden ja suositusten tarkoitus on auttaa kuluttajia arvioimaan tuotteen maksimikäyttöikää.
Renkaat suunnitellaan ja valmistetaan kestämään yleensä useita kymmeniä tuhansia ajokilometrejä. Suurimman hyödyn saamiseksi renkaiden kausisäilytys kannattaa järjestää asianmukaisesti. Renkaan lopullinen käyttöikä määräytyy oikean varastoinnin, ajotavan ja käyttöolosuhteiden (esimerkkeinä kuormitus, ajonopeus, ilmanpaineen määrä, tienpinnan vauriot) seurauksena. Koska käyttöolosuhteet ja kuljettajien ajotapa voivat vaihdella huomattavasti, tarkka ajokilometrien ennustaminen on käytännössä mahdotonta.
Kuluttajalla on merkittävä rooli renkaiden huollossa
On monia syitä ja tilanteita, jolloin renkaat tulisi kokonaan poistaa käytöstä. Tällaisia ovat mm. renkaiden pintakuvion kuluminen minimiurasyvyyteen, ulkoiset vauriot renkaassa (pisto- tai viiltohaavat, lommot, halkeamat, pullistumat, alipaine, ylikuormaus jne.). Renkaat tulisi säännöllisesti tarkistaa - mukaan lukien vararengas - vähintään kerran kuukaudessa. Säännöllisen tarkistamisen merkitys kasvaa renkaan ikääntyessä. Mikäli renkaasta löytyy vaurio, rengasvalmistajat suosittelevat, että alan asiantuntija tarkastaa renkaan. Samalla kannattaa tarkistaa myös vararenkaan kunto. Tämä rutiinitoimenpide tulisi tehdä huolimatta siitä onko ajoneuvo varustettu rengaspaineen valvontajärjestelmällä (TPMS) vai ei.
Autoilijoiden tulisi jatkuvasti tarkkailla renkaiden kuntoa esim. vilkaisemalla aina ajoon lähdettäessä silmämääräisesti että kaikki renkaat ovat kunnossa. On myös tärkeää, että tarkkaillaan muutoksia renkaiden suorituskyvyssä ja ajotuntumassa, esimerkkinä vähentynyt ilmanpaine, lisääntynyt melu tai vetelyt ajossa. Tällaiset poikkeamat indikoivat useimmiten vaurioita (tai nopeasti syntyviä vaurioita, jos syytä ei heti korjata) renkaissa.
Kuljettajan tulisi aina havaita vakava ajon aikainen isku renkaaseen ja jos näin tapahtuu, pitää huolta siitä, että rengas tarkistetaan asianmukaisesti mahdollisimman pian.
Oma merkityksensä on myös renkaiden varastoinnilla ja akselipositiolla. Lisätietoja asianmukaisesta varastoinnista ja akselipositioista löytyy rengasvalmistajien sivuilta.
Käyttöikäsuositus
Rengasvalmistajien tiedossa ei ole yhtään teknistä ohjetta, joka määrittelisi yksiselitteisesti, milloin rengas on poistettava käytöstä. Rengasvalmistajat kuitenkin suosittelevat yhdessä muiden komponenttivalmistajien kanssa poistamaan käytöstä yli kymmenen vuotta vanhat renkaat, mukaan lukien auton vararengas. Ohje koskee myös pintapuolisesti hyväkuntoisen näköisiä ja / tai lain mukaan riittävän urasyvyyden omaavia renkaita. Ajoneuvovalmistajat voivat myös suositella edellä mainitusta poikkeavia renkaiden vaihtovälejä. Rengasvalmistajat suosittelevat yleensä noudattamaan ajoneuvovalmistajan ohjeistusta. Kuluttajien tulee huomioida, että suurin osa renkaista on vaihdettava uusiin jo ennen kymmenen vuoden ikää kulumisen tai muiden syiden vuoksi. Renkaan maksimaalisena elinikänä pidetty kymmenen vuotta ei missään tapauksessa vähennä kuluttajien vastuuta vaihtaa renkaat uusiin aina tarvittaessa.
Renkaan kronologinen ikä
Renkaan valmistusajankohta saadaan selville katsomalla renkaan kylkimerkinnöistä DOT-merkintä.
Vuoden 1999 jälkeen valmistetuissa renkaissa on renkaan kyljessä DOT-merkintä, jonka neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja valmistusvuoden. Esimerkiksi kirjain- ja numerosarja DOT XXXXXX4220 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2020.
Renkaan ikääntyminen
Renkaan ikä
Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettumaan ajan myötä. Nopeiten se tapahtuu silloin kun rengas on käytössä auton alla altistuen lämmölle ja auringon valolle. Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä.
Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä emmekä suosittele yli kymmenen vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä.
Euroopassa hyväksytyissä renkaissa on 80-luvun alusta lähtien käytetty ns. DOT-koodia, joka sijaitsee renkaan sivuvallissa. Tämä koodi kertoo renkaan valmistusajankohdan. Merkin kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon. Yksi tai kaksi (2000 alkaen) seuraavaa valmistusvuoden. Jos renkaan kyljestä ei tällaisia koodeja löydy on rengas valmistettu 70-luvulla tai aikaisemmin tai sitä ei ole hyväksytty eurooppalaiseen käyttöön. Molemmissa tapauksissa renkaan käyttö johtaa turvallisuusriskiin.