Pienkorjaukset (ns. pikahuolto)
Pienkorjauksessa tehdään pienempiä alle tunnin kestäviä töitä.
- Polttimon vaihdot (myös Ksenon-polttimot)
- Nestemäärien tarkastus / täyttö
- Pyyhkijänsulkien vaihto
- Avaimen pariston vaihto
- Radion koodin selvitys
- Moottorin merkkivalon korjaukset
Lisätietoa löydät tästä.
Omat öljyt tai varaosat huoltoon?
- Voit tuoda omat öljyt, mutta silloin sinä vastaat itse öljyn sopivuudesta autoosi ja huolehdit, että öljyä on riittävästi. Käytämme huollon hinnoittelussa pakettihinnoittelua, jotta voimme tarjota sinun autollesi mahdollisimman kilpailukykyisen huollon hinnan. Katso huoltohinnastomme ajanvaraussivulta
- Voit tuoda omia varaosia huoltoomme, mutta silloin sinä vastaat itse osan sopivuudesta autoosi. Vehon merkkihuollossa suosittelemme aitojen varaosien käyttöä. Itse tuomillesi varaosille Veho ei myönnä takuuta.
Pitääkö auto noutaa heti valmistuessa?
Ei tarvitse. Mikäli nouto muuttuu sovitusta, ilmoitathan siitä meille tällä lomakkeella.
Radiokoodi
- Tarkista ensiksi, onko koodia kirjoitettu auton tai soittimen ohjekirjaan (yleensä ensimmäisillä tai viimeisimmillä sivuilla).
- Mikäli radiokoodi puuttuu, voimme selvittää sen korjaamollamme. Koodi voidaan luovuttaa vain auton omistajalle tai haltijalle. Otathan mukaan henkilöllisyystodistuksen.
- Radiokoodin selvitys maksaa 79 euroa, jos radio joudutaan irrottamaan ja 39 euroa, jos koodi saadaan tilattua valmistajan järjestelmästä.
Huoltokoodi
- Autosi käyttöohjekirjassa (katso kohta käyttöohjekirja) on ajoneuvokohtainen ohje, miten löydät huoltokoodin. Autosi huoltokoodi kertoo meille huollon sisällön. Tietyissä Mercedes-Benz -malleissa tarvitsemme huoltokoodin lisäksi korjaamokoodin huollon tarkan sisällön määrittelemiseksi.
- Usein huoltokoodi ilmestyy auton ajotietokoneen näytölle huollon lähestyessä.
Navigaattorin päivitys
Tietyt navigaattorit voi päivittää itse tilaamalla ohjelmiston internetin kautta, tietyt vaativat käynnin korjaamollamme. Voit olla yhteydessä huoltoomme, niin opastamme sinua navigaattorin päivitykseen liittyvissä kysymyksissä.
Uuden avaimen tilaus
-
Uudet avaimet pitää tilata aina paikan päällä. Avaimen tilaajan pitää olla auton omistaja/haltija tai vaihtoehtoisesti tilaus onnistuu myös valtakirjalla. Paikan päällä varmistetaan henkilöllisyytesi sekä auton omistussuhde, joten varauduthan todistamaan nämä. Maksu tapahtuu tilatessa. Avaimen saavuttua se tulee koodata autoon sopivaksi.
- Tilaus edellyttä, että auto ja sen kaikki olemassa olevat avaimet on mukana paikan päällä tilausvaiheessa. Mikäli kaikki avaimet ovat kadonneet, niin auto tulee hinata toimipisteeseen.
Tuulilasin kiveniskemät
Kiveniskemän paikkaukselle on varattava aika ja se onnistuu odottaessa kaikissa autoliikkeissämme (myös vauriokorjaamoillamme). Kiveniskemää ei välttämättä pysty korjaamaan, mikäli lasi on haljennut / lähtenyt halkeamaan. Ennen korjausta kannattaa selvittää onko autossa lasivakuutus, jonka puitteissa paikkauksen voisi hoitaa ilman omavastuuta. Paikkaus voidaan tehdä, kun tuulilasi on lämmin eli korjaus saattaa edellyttää kylmän tuulilasin lämpiämistä korjaamohallissamme. Kiveniskemän korjaus kestää noin tunnin. Tuulilasin korjaustyölle emme myönnä takuuta.
- Ensimmäisen kiveniskemän paikkaus 50 €
- Seuraavat paikkaukset 37,50 € / kpl
- Lue lisää Veho Vahinkopalveluista
Tuulilasin vaihto
Auto läpäisee harvoin katsastuksen, mikäli tuulilasissa on halkeama.
Tuulilasin vaihdolle pitää varata aika. Ennen ajanvarausta selvitä, onko autossasi lasivakuutus ja täytä tarvittaessa vahinkoilmoitus täällä. LähiTapiola, If ja Pohjola eivät vaadi vahinkoilmoituksen tekoa, kun vaihdetaan lasi. Mikäli autosi vakuutus kattaa sijaisauton korjauksen ajaksi, voit varata sen korjausajan varauksen yhteydessä tästä. Vahinkotunnuksen voit kertoa varauksen lisätieto-kentässä.
Huoltohistoria ja auton tiedot
Huoltohistoria on autokohtainen ja huoltotiedot ovat lähtökohtaisesti henkilörekistereitä, joita koskevat tietosuojalainsäädännön määräykset. Auton huoltohistoriatietoja voidaan luovuttaa ainoastaan auton rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle henkilökohtaisen käynnin yhteydessä. Paikan päällä varmistamme henkilöllisyytesi sekä auton omistussuhde, joten varauduthan todistamaan nämä. Tietoja ei ole mahdollista luovuttaa kolmannelle osapuolelle. Huoltohistoriatietoja voidaan antaa ainoastaan huolloista ja kilometrilukemista siinä laajuudessa, kuin nämä ovat tavanomaisesti merkittynä huoltokirjaan.
Mercedes me palvelun asiakkaana näet autosi huoltohistorian Mercedes me portaalissa tietokoneella (toistaiseksi ei nähtävissä mobiilissa/tabletilla) syötettyäsi edellisen huoltosi sähköisen huoltokirjan tulosteessa oleva SecCode:n. Mercedes Me palvelut löydät täältä.
Takuuajan jälkeen
Takuuajan jälkeen ilmenevästä viasta voidaan tehdä takuukysely tehtaalle, jolloin tehdas päättää korjaus- ja kustannusmenettelystä. Vian ilmettyä varaa aika vianselvitykseen valtuutettuun merkkiliikkeeseen, jolloin liike tekee takuukyselyn tehtaalle. Voit varata ajan vianmääritykseen täältä.
Käyttöohjekirja
Voit lukea ja tulostaa autosi käyttöohjekirjan kätevästi netistä. Mikäli et löydä autosi käyttöohjekirjaa alla olevista linkeistä, voit tilata uuden käyttöohjekirjan täältä.
Uusi huoltokirja
Nykyisin monessa autossa on käytössä sähköinen huoltokirja. Sähköisen huoltokirjan tulosteet ovat saatavilla korjaamoiltamme. Katso lisätietoja kohdasta huoltohistoria ja auton tiedot.
Haittaako, jos huolto menee yli kilometrirajan?
Ei haittaa, mutta huolto tulisi suorittaa viimeistään tuhannen kilometrin tai yhden kuukauden sisällä huoltoajankohdasta. Mikäli huolto on ylittänyt valmistajan huolto-ohjelman asettamat rajat, saattaa tämä vaikuttaa auton tehdastakuuseen tai mahdollisiin takuun jälkeisiin valmistajan vastaantuloihin.
Huolenpitosopimus
Lisätiedot ja sopimuksen muuttaminen onnistuvat tästä.
Vaatimuksenmukaisuustodistus (Mercedes-Benz)
Ulkomailta ensirekisteröityä autoa Suomeen rekisteröidessä vaaditaan todistus, että auto täyttää EU-vaatimukset.
Vauriokorjaus ja vahinkotarkastus (08000 247 247)
Vahingon sattuessa kannattaa ensiksi tehdä vakuutusyhtiölle vahinkoilmoitus. Tämän jälkeen voit varata ajan vauriotarkastukseen, jossa käymme vauriot läpi, teemme korjauksesta kustannusarvion ja olemme yhteydessä vakuutusyhtiöösi. Viimeistään vakuutusyhtiön päätöksen jälkeen olemme sinuun yhteydessä, jolloin voimme sopia ajan korjaukselle.
Vahinkotarkastus onnistuu vauriokorjaamoillamme odottaessa ja tarkastus kestää vaurioista riippuen noin 30 – 45 minuuttia.
Vikavalo
Mikäli autoon syttyy vikavalo, tarkista ensimmäisenä auton käyttöohjekirjasta mitä vikavalo tarkoittaa ja mitä toimenpiteitä vika vaatii. Katso tarvittaessa käyttöohjekirja kohta yllä.
Toimipisteidemme pienkorjauksissa voimme tehdä alustavan vianmäärityksen lukemalla auton vikamuistin. Tämän jälkeen voimme arvioida voiko autolla vielä ajaa ja vaatiiko vika jatkotutkimuksia. Tarvittaessa voimme samalla varata autollesi ajan korjaukseen.
Moottorin merkkivalo
Mikäli moottorin merkkivalo palaa, otathan heti yhteyttä huoltoon. Autoa voidaan mahdollisesti tutkia nopealla aikataululla myös pienkorjauksissa.
Jos auto ei ole ajokelpoinen, Mercedes-Benz-liikkuvuuspalvelu auttaa:
AdBlue
Mikäli kyseessä on AdBlue:n täyttöä koskeva valo, tulee sinun täyttää AdBlue säiliö, jotta autosi toimii moitteettomasti. Mikäli AdBlue-neste loppuu autostasi, et pysty enää käynnistämään autoasi seuraavalla kerralla.
Katso auton ohjekirjasta missä säiliön täyttö tehdään autossasi. Joissakin automalleissa AdBluen täyttö on mahdollista polttoainetankin vieressä olevasta täyttöaukosta, jolloin voit halutessasi täyttää säiliön itse.
Säilön täyttö onnistuu kaikissa Vehon liikkeissä. Adblue-nestettä myydään myös kaikissa Veho liikkeissä.
Mikäli AdBlue:n vikavalo palaa ja auto antaa ajomatkarajoituksen, varaathan autolle ajan tarkempaa tutkimusta varten.

SRS-valo (turvavarusteiden varoitusvalo)
Mikäli kyseessä on turvavarusteita koskeva valo, tarkasta sammuuko valo muutaman sekunnin kuluttua käynnistyksen jälkeen. Turvajärjestelmän toiminnot tarkastetaan sytytysvirran päälle kytkeytymisen jälkeen, jolloin valo syttyy ja sammuu muutaman sekunnin kuluttua moottorin käydessä. Autosi turvajärjestelmässä on häiriö, mikäli valo jää palamaan tai vilkkumaan. Tässä tapauksessa kaikki auton turvalaitteet eivät välttämättä toimi suunnitellusti, joka voi johtaa loukkaantumiseen esimerkiksi kolarin sattuessa.
Voit varata ajan korjaukselle täältä.
Ilmastoinnin huolto
-
Auton ilmastointijärjestelmän avulla säädetään auton sisälämpötilan lisäksi ilmankosteutta, ja samalla järjestelmä suodattaa ilman epäpuhtauksia. Ilmastointilaite on toimintavalmis vain moottorin käydessä (pois lukien lisälämmittimellä varustetut autot). Autosi ilmastointi toimii parhaalla mahdollisella tavalla sivulasien ja kattoluukun ollessa kiinni. Huoltamalla autosi ilmastointilaitteen säännöllisesti voit varmistua, että ilmastointi toimii moitteettomasti kuumillakin keleillä. Ilmastointilaitteen huollon voit varata tästä.
- Mikäli tuntuu, että ilmastoinnista ei tule kylmää ilmaa kannattaa aina ensimmäiseksi tarkastaa, että ilmastointi on kytketty päälle. Ilmastoinnin voi kytkeä pois/päälle auton lämmityksen hallintapaneelista (ilmastoinnin painike on yleensä merkitty A/C -kirjaimin).
- Jos autossasi on ECO-start-stop toiminto ja se on sammuttanut moottorin automaattisesti, on ilmastointilaitteen teho rajoitettu. Kytkemällä ECO-start-stop-toiminnon pois päältä saat ilmastointilaitteen täyden tehon käyttöösi.
- Mikäli ilmastointi ei viilennä, vaikka moottori on käynnissä, ilmastointi on kytkettynä päälle ja haluttu lämpötila asetettu tarpeeksi alas, tulee ilmastointijärjestelmän toiminta tarkastaa. Voit varata ajan varata tästä.