Veho Suutarilassa tartutaan toimeen

Kun tien päällä kolahtaa, Veho Suutarilassa tartutaan toimeen

Veho Suutarila sijaitsee kivenheiton päässä Kehä 3:sta aivan Tikkurilan kupeessa. Suuren rakennuksen kätköistä avautuu valtava halli, jossa kymmenet autoalan ammattilaiset häärivät enemmän ja vähemmän ruttuisten autojen parissa. Mercedes-Benz-henkilö- ja pakettiautojen vauriokorjaukset on keskitetty Suutarilaan.

Veho Suutarila on pääkaupunkiseudun suurin korikorjaamo. Koritöitä tekeviä peltiseppiä on 22, maalaamon puolella häärii 13 kaveria ja huoltomekaanikkojakin on kaksi.

Työnjohtaja Markus Muhonen on työskennellyt autoalalla 17 vuotta, joista viimeiset 10 vuotta Suutarilassa ensin peltiseppänä ja nyt työnjohtajana. Korjaamon läpi virtaa huimat 500 autoa kuukaudessa.

"Autot kehittyvät joka päivä, ei tässä hommassa ole ikinä valmis. Työnjohtajana minun on helpompi toimia, kun olen ollut myös hallin puolella korjaamassa autoja. Tiedän, millaista se on”, kuvailee Muhonen.

”Ammattikouluopinnot ovat hyvä pohja alalle, mutta nämä työt voi oppia vain tekemällä. Kädentaitojen välittäminen nuorille on siksi erittäin tärkeää”, kertoo Muhonen ja osoittaa vanhempaa peltiseppää Pekkaa, joka opastaa nuorta työharjoittelijaa peltitöiden saloihin.

”Asiakas on aina oikeutettu parhaaseen lopputulokseen.”

Työntekijöiden ammattitaidon varmistaminen ja osaamisen kehittäminen on Veho Suutarilan huoltopäällikkö Mika Salmen vastuulla.

”Henkilöstömme käy läpi Mercedes-Benzin monivaiheisen koulutusohjelman, joka varmistaa, että henkilöstömme tuntee nykyautojen korkealle kehittyneen koritekniikan mahdollisimman kattavasti”, Salmi kertoo.

Veho teettää jokaisen mekaanikon työstä vuosittain ulkopuolisia laaduntarkastuksia, ja tämän lisäksi seuraamme työn laatua myös omilla tarkastuksilla. Ajoneuvot korjataan vain aitoja Mercedes-Benz-varaosia käyttäen.

”Vain laadukkaalla työllä erotumme muista. Asiakas on aina oikeutettu parhaaseen lopputulokseen, joten emme tingi tuumaakaan korjaustyön laadusta”, Salmi linjaa.

Huolellinen vauriotarkastus on kaikkien etu

Sujuvan prosessin kannalta kriittisin työvaihe on vauriotarkastus, jossa määritellään korjaamista vaativat kohdat. Tarkastuksen jälkeen voidaan saada korvauspäätös vakuutusyhtiöltä, ja toisaalta varmistetaan prosessin sujuvuus.

Jos tarkastusta ei tehdä huolella, myöhemmät työvaiheet saattavat hidastua ja viivästyä, mikäli tarvitaankin yllättäviä varaosia, joita ei osattu heti tilata. Huolellinen valmistelu mahdollistaa tehokkaan ajankäytön lisäksi myös asianmukaisen ja turvallisen korjaustyön.

”Jos tässä kohtaa oikaisee, koko prosessi kärsii. Yllättävät lisätyöt saattavat myös vaikuttaa auton lunastamiseen, jos korjaustyön hinta yllättäen nousee. On sekä meidän, asiakkaan ja vakuutusyhtiön etu, että tämä ensimmäinen vaihe tehdään huolellisesti”, Muhonen kertoo.

Ammattilaisilla on ammattilaisten työvälineet

Korityöt ovat kaikkea muuta kuin helppoja ja yksinkertaisia. Autojen vieressä työpisteillä on paksu nippu valmistajan pikkutarkkoja työohjeita, joiden mukaan autot korjataan. Muhonen esittelee maallikon silmään yksinkertaisen näköistä nosturia, jonka avulla voidaan tarkistaa, että auton kori on millilleen suora.

”Ilman tällaista vetolaitetta näitä koritöitä ei pystyisi tekemään asianmukaisesti ja tarkasti valmistajan ohjeita noudattaen”, Muhonen kertoo.

Laitteisto on valmistettu valmistajan määrittelyiden mukaisesti, ja mittauspisteet täytyy olla jokaiselle mallille erikseen. Kokonaisuus saattaa maksaa jopa 100 000 euroa.

”Ei näitä mikään korjaamo ihan huvikseen lähde ostelemaan. Hinta perustuu siihen, että sovitteet ovat äärimmäisen tarkkoja, ja yhdessä nosturissa mittauspisteitä voi olla jopa 30. Tarkkuuden tärkeyttä voi ajatella niin, että millimetrin heitto kertautuu metrin päässä jo aika tavalla”, Muhonen perustelee.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla

Vauriokorjausten yhteydessä ajoneuvoon voidaan tehdä määräaikaishuolto tai muita kulutusosien vaihtoja.

”Voimme tehdä täällä myös lisätöitä vauriokorjauksen yhteydessä, esimerkiksi vaihtaa kuluneet jarrupalat. Tarvittaessa voimme myös viedä auton lähellä sijaitsevaan Veho Airportiin, jotta asiakkaan palvelukokemus olisi mahdollisimman sujuva.”

Vaikka palvelu olisi kuinka sujuvaa ja Veholta saa vuokrattua myös sijaisauton korjaustöiden ajaksi, oman auton merkitys ei ole jäänyt Muhoselta huomaamatta.

”Vuokrakalustomme on laadukasta, mutta aika usein asiakas soittaa viimeistään kolmantena päivänä, miten korjaus etenee. Oma auto on tärkeä."


Kun kolahtaa, toimi näin:

  • Tee vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöllesi ja tuo auto vauriotarkastukseen – Autamme tarvittaessa vahinkoilmoituksen tekemisessä. Mikäli vahinkoilmoitus on tehty jo ennen tarkastusta, korvauspäätös saadaan nopeammin
  • Kattaako vakuutuksesi myös sijaisauton? Saat vuokrattua sen meiltä korjauksen ajaksi
  • Korjaamme autosi ammattitaidolla, valmistajien ohjeiden mukaan ja vain aitoja varaosia käyttäen