Vehon koulutuskeskuksessa varmistetaan Mercedes-osaaminen

Veho kouluttaa säännöllisesti omia ja verkostonsa työntekijöitä. Huolto, myynti sekä asiantuntijat ja johto käyvät läpi Daimlerin suunnittelemat koulutuskokonaisuudet. Näin varmistetaan palvelun laatu ja toiminnan tehokkuus.

imagem5vkb.png

”Mercedeksen brändi on laadun ja luotettavuuden symboli. Lisäksi meillä Vehossa toiminnan kivijalka on henkilökohtainen ja asiantunteva palvelu. Näiden lupausten lunastamiseksi on kriittisen tärkeätä, että osaaminen on kunnossa. Se vaatii jatkuvaa työtä, kun autoihin tulee uutta tekniikkaa ja uusia ominaisuuksia. Siksi kouluttautuminen on niin olennaista”, toteaa koulutusosaston päällikkö Jorma Laakkonen Vehosta.

 

Henkilöstön osaamisen varmistaminen ja kasvattaminen on ollut aina tärkeä osa Vehon kulttuuria. Syyskuun alussa toimintansa aloitti uudistunut Vehon koulutuskeskus. Sen tehtävänä on koordinoida ja järjestää autojen valmistajan eli Daimlerin suunnittelemat koulutukset Suomen markkinoilla.

 

”Daimler suunnittelee aina tulevalle vuodelle koulutusohjelman, josta me puolestamme valikoimme Suomeen tarkoituksenmukaiset sisällöt”, Laakkonen kertoo.

 

”Meillä on Vantaalla vajaan kymmenen hengen porukka, joka järjestää koulutukset pääasiassa. Suomen Mercedes-kouluttajien on suoritettava hyväksytysti valmistajan kurssit ja osallistuttava jatkokoulutuksiin”.

 

Koulutuksia järjestetään eri ammattilaisryhmille huollosta myyntiin. Osallistujina on paitsi Vehon omaa henkilökuntaa myös verkoston eli jälleenmyyntiliikkeiden ja valtuutettujen Mercedes-huoltojen työntekijöitä.

 

Koulutus on investointi laatuun ja tehokkuuteen

 

Koulutusmetodit Veholla ovat moninaiset. Auton ympärillä tapahtuva käytännön harjoittelu on luonnollisesti keskeistä erityisesti mekaanikkojen koulutuksessa. Samalla kuitenkin myös erilaisten digitaalisten kanavien kautta toteutettavien koulutussisältöjen painoarvo kasvaa.

 

”Paras oppimistulos syntyy, kun koulutus on monipuolista. Esimerkiksi myyntikoulutuksessa meillä on niin teoriaopintoja kuin käytännön harjoituksia. Lopuksi on vielä kokeet, joiden läpäisystä Mercedes-myynnin tekijä saa Daimlerin myöntämän sertifikaatin”, Jorma Laakkonen kertoo.

 

Autolanseeraukset näkyvät myös koulutuskeskuksessa. Mercedes-uutuuksien ominaisuudet ja tekniikka käydään tarkasti läpi, jotta huolto ja myynti osaavat palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Viime aikoina ovat korostuneet myös uudet käyttövoimat, kuten hybridi- ja täyssähköautot.

 

”Korkeajännitteisen sähkövirran kanssa toimiminen on erittäin tarkka prosessi. Koulutamme jatkuvasti yhä useampia mekaanikkoja tämän puolen osaajiksi”, Laakkonen toteaa.

 

Mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen on tärkeätä henkilöstölle. Esimerkiksi mekaanikolle on tarjolla kolme erilaista Daimlerin sertifioimaa koulutusohjelmaa. Niiden avulla työntekijän on mahdollista vaikuttaa omiin työtehtäviinsä erikoistumalla itseään kiinnostavalle osa-alueelle. Paikoin koulutusta voi liittää myös esimerkiksi erityisammattitutkinnon osaksi. Käydyt kurssit ovat myös ansioluettelossa hyödyllisiä merkintöjä.

 

Jorma Laakkonen on työskennellyt Veholla vuodesta 1998 lähtien. Koulutuksen merkitys on jatkuvasti korostunut.

 

”Koulutus ei ole kulu, vaan investointi. Paremman osaamisen myötä asiat hoituvat tehokkaammin ja laadukkaammin, kun säätäminen ja ylimääräinen varmistaminen jäävät pois. Autot kehittyvät niin huimaa tahtia, että jatkuvasti on uutta opittavaa. Se on varmasti keskeinen syy sille, miksi meilläkin on paljon pitkiä työsuhteita. Mielenkiinto työhön säilyy ja oikeastaan vain kasvaa.”