Historia

Alkuvuodet

Kalevankatu

 

 

 

 

 

 

 

 

Vehon historia Suomessa sai tavallaan alkunsa jo vuonna 1892, jolloin saksalainen teknikko Max Greuling muutti Tampereelle mukanaan vaimonsa ja seitsemän lasta. Tampereella Greuling toimi tulitikkutehtaan teknisenä johtajana. Perhe juurtui Suomeen ja Tampereelle niin hyvin, että ajatus muutosta takaisin Saksaan haudattiin. Greulingin perheen toinen poika Walter astui työelämään vuonna 1898. Hän siirtyi Mercantilen palvelukseen vuonna 1904, ja yhtiö muutti pääkonttorinsa Helsinkiin. Ensimmäisen maailmansodan vuodet edelleen saksalainen Greuling vietti Tukholmassa, mutta hän palasi mahdollisimman pian Suomeen ja sai maan kansalaisuuden 1919.

 

Mercedes-Benzille tarvittiin oma maahantuontiyhtiö

 

Sodan jälkeen Walter Greulingista kehittyi merkittävä teknisen kaupan ja teollisuuden vaikuttaja. Greuling oli muun muuassa Suomen vanhimman autoliikkeen Oy Nikolajeff Ab:n suurin omistaja. Sergei Nikolajeff oli aloittanut autokaupan Helsingissä jo vuonna 1904. Nikolajeff edusti amerikkalaisia General Motorsin sekä saksalaisen Mercedes-Benzin autoja. Kun erilaiset automerkit eivät enää 1930-luvun maailmanpoliittisessa tilanteessa sopineet saman katon alle, kypsyi ajatus kokonaan uuden, vain Mercedes-Benzin maahantuontiin keskittyvän yrityksen perustamisesta.

 

Vehon tarina alkaa

 

Tulevan Oy Veho Ab:n yhtiöjärjestys laadittiin tammikuussa 1939. Nimi Veho löytyi latinan kielestä, ja tarkoittaa "minä kuljetan". Yhtiön perustava kokous pidettiin hotelli Kämpin kabinetissa 1.2.1939, jolloin sai alkunsa uusi yhtiö Mercedes-Benzin maahantuontia ja markkinointia varten. Kaupparekisteriin Veho merkittiin 24.2.1939. Vuonna 1939 kotimaan autokauppa oli jo elpynyt 1930-luvun lamavuosista, mutta autokanta oli edelleen vaatimaton. Vuotta ennen Vehon perustamista koko maassa oli yhteensä 27 788 henkilöautoa, 18 284 kuorma-autoa sekä 3 021 linja-autoa. Ensimmäinen Veho-liike sijaitsi Helsingin keskustassa, osoitteessa Kalevankatu 4.